en hier rijden de treinen! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van adri stuurman - WaarBenJij.nu en hier rijden de treinen! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van adri stuurman - WaarBenJij.nu

en hier rijden de treinen!

Door: Adri Stuurman

Blijf op de hoogte en volg adri

14 Juni 2011 | Ierland, Dublin

Dublin 3-5 juni

We zijn al weer een week thuis> Het laatste stukje van onze reis hebben jullie nog te goed.!
Dublin is de hoofdstad van Ierland. De naam Dublin komt van het Gaelische "dubh inn"'zwart water'De Gaelische naam is Balie AtaCliath, wat 'stad bij de doorwaadbare plaats in de rivier met vlechtwerk van riet op de bodem'betekent.We logeren in het Ripley Court Hotel. Dit Hotel ligt vlak naast het centrum. Een prima lokatie, vlakbij de tram, bus en de toeristeninformatie. Alleen de toeristeninformatie had niet hun beste dag! Twee maal werden we op het verkeerde been gezet , een keer bij de verkeerde bushalte en we konden geen kaartjes kopen voor de greyhoundrace. Dat bleek wel gewoon te kunnen in het stadion.
Midden door de stad stroomt de Liffey rivier. Er zijn vele bruggen en één daarvan is de Millenium voetbrug. Als alle draden uit de glasvezelkabel die de brug dragen achter elkaar worden gelegd, omspant de draad de hele aarde. Wij konden het ons niet voorstellen!Het toeristische gedeelte van de stad bevindt zich in Temple Bar. Dit bestaat vooral uit Pubs en restaurantjes.Overal komt muziek uit de pubs.De meeste muziek is wel Iers ,maar niet het Ierse muziek wat wij bedacht hadden!Die hebben we maar één keer gehoord. Overdag bezoeken we het Dublin Castle, the St Patrick Curch, de ChristChurch, het Trinity college . Voor het March Libary zijn we net te laat, het gaat op slot tussen 12.00 en 13.00u.
Op advies van het toeristenbureau gaan we eten in een restaurant waar Ierse muziek en dans zou zijn. . Het eten was goed, maar van de muziek en dans hadden wij toch iets anders verwacht, maar ja het advies kwam van hetzelfde toeristen informatiebureau.............
We horen de trein voorbij ons raam denderen als we gaan slapen, hier rijden ze tenminste wel.Het went snel want we slapen er gewoon doorheen.
De volgende dag bezoeken we de bierbrouwerij Guiness. Hr Arthur Guiness huurde 1759 deze lokatie voor een tijd van 9000jaar. Hij was overtuigd van zijn product en de goede ligging voor de brouwerij.Het gebouw binnen is in een vorm van een bierglas.Het hele proces van het bierbrouwen kan je volgen. Er wordt water uit het Wicklow gebergte gebruikt. Een proeverij hoort daar natuurlijk ook bij! Boven heb je een prachtig uitzicht over Dublin. Toch anders als je over de stad vanuit de stad bekijkt dan als je de stad vanaf de berg bekijkt. Onderweg hebben we gehoord van de Bloom, een bloemen festival in het Phoenix Park. We gaan er met een bus heen. Het blijkt een groots opzet tuincentrum te zijn. Er zijn veel bloemen, tuinartikelen,machines, modeltuinen en als laatste hele mooie bloemstukken. We kijken onze ogen uit en Annie doet leuke ideen op die vastgelegd worden op de foto.
Het is er heel erg druk! je kan over de hoofden lopen.
Terug naar het station zien we paardenpolo. We kunnen niet uitstappen om het even nader te bekijken.
's Avonds gaan we met de taxi naar het Shelbourne Park, waar de greyhoundraces plaats vinden. je kan er niet met openbaar vervoer heen.
Het is geen toerische trekpleister. Wij zijn zo te zien de enige roeristen die met een camera lopen.!en flitsen mag niet! We nemen het ervan. Dineren er heerlijk met uitzicht op de race baan. Er wordt veel gegokt maar niet met grote bedragen. Er zijn in totaal 14 races. Per race komen 6 honden in aktie. Over elke hond staaat iets in de broucure beschreven. Wij gokken maar met elkaar, maar hadden soms wel mee kunnen doen.De mensen worden enthouisiast als de honden gaan rennen, ze gaan gillen en staan om te zien of er goed gegokt is. We proeven ook even de sfeer buiten. We zien de honden van dichtbij. Voor ze starten lopen ze een rondje zodat je kan zien hoe mooi en fit de hond wel niet is.
Het was een mooie afsluiting van Dublin. We hebben lang niet alles gezien, maar een goede indruk van de stad opgedaan. We kunnen iedereen een weekendje Dublin aanbevelen!
Op schiphol wachten onze mannen met smart op onze trhuiskomst. Met een dik half uur vertraging komen we dan eindelijk thuis.

• 15 Juni 2011 - 08:15

Anneke Korstanje:

Hoi,

Leuk zo'n verslag. Lijkt me een hele belevenis. Heb je weer iets om met plezier op terug te kijken !! En nu weer aan de arbeid nietwaar ??

Groetjes Anneke

• 15 Juni 2011 - 08:21

John Stuurman:

Zagen we er zo uit op Schiphol dan?