ratjetoe! - Reisverslag uit Bīkāner, India van adri stuurman - WaarBenJij.nu ratjetoe! - Reisverslag uit Bīkāner, India van adri stuurman - WaarBenJij.nu

ratjetoe!

Door: Adri

Blijf op de hoogte en volg adri

25 Oktober 2014 | India, Bīkāner

22-10 Vandaag in de bus voor een lange rit naar Nawalgarh, zo'n 280 km vanaf Delhi.De wegen zijn redelijk goed te rijden op enekle stukken na. Onderweg zien we kamelen en jawel de koe is er weer! Nawalgarh ligt op de vroegere karavaan route van de kooplieden. De koopliede lieten grote huizen, de haveli's, bouwen. De haveli werd zowel binnen en van buiten beschilderd( fresco's). De frescos beelden vooral het geloof uit, maar ook de dagelijkse dingen zoals een naaimachine ect. De schilderingen zijn van hoge kwaliteit.
De bouw van de spoorwegen zorgden er voor dat de karavaanroute verdween en de koooplieden verdwenen uit dit gebied. De haveli wordtnog gebruikt als hotel, wij logeren er, of als studentenhuis.Ook zijn ze in gebruik als kraakwoning!
Nawalgarh is een kleine drukke plaats welke we op de fiets hebben bezocht hebben. . We bezochten een textiel ververij. Alle kleuren die gebruikt worden zijn natuurlijke kleuren. De stoffen worden eerst gestempeld, daarna wordt het gestempelde gedeelte dicht genaaid, daarna volgt het koude verfbad, dan het warme. De stoffen worden gedroogd op de bleek in het zand. De aangebrachte motieven zijn niet mee gekleurd. De boerderij die we bezochten teelt alleen organic producten. De koeien komen uit bijv Canada, Nederland. Zij worden voor de melkproductie gehouden. We lunchten in een organic retaurant. Ze kweekten zelf de groente. Er wordt zonneenergie opgewekt voor het gebruik van warm water en de ventilatoren.
Alles wordt zoveel mogelijk hergebruikt. De borden zijn van bladeren gemaakt, de servetten worden aan een gast gekoppeld, zodat deze meedere keren gebruikt kan worden. Op onze servetten stond onze eigen naam!
Vandaag 23-10 is het Diwali feest. Het feest van de lichtjes. Iedereen wenst je een happy Diwali. Het is een soort van oud en nieuw in Nederland. Savonds was er dus ook vuurwerk en overal waren kaarsjes neergezet. Iedereen koopt een suikerrietstengel om te gebruiken tijdens het gebed.
De rattentempel is een echte bezienswaardigheid! Duizenden ratten zijn heilig verklaard. Over de tempel is een net gespannen zodat de roofvogels de ratten niet kunnen vangen. Een tempel betekend ook dat je je schoenen uit moet doen en dus op je blote voeten tusen de ratten moet lopen!
Plots was er een oploop, de witte rat was gezien! Als je die ziet brengt dat geluk...
We hebben een ritje op een kamelenwagen gemaakt.De kamelenberijders waren erg onder de indruk van Monique. Ze wilden haar graag op de wagen hebben! Ze wisten vast niet moeders er ook bij was. Monique mocht de kameel aansturen en uiteindelijk ging ze verder op de rug van de kameel. Na een heerlijke maaltijd, met muziek en dans uit de zigeunertijd, keerden we met de bus naar het hotel.

• 26 Oktober 2014 - 15:12

John:

Bij de ratten af in dat warme Rajastan. Inmiddels in hier de wintertijd ingegaan, onder een aangenaam herfstzonnetje. Namaste

• 29 Oktober 2014 - 14:59

Els:

Hebben jullie de witte rat ook gezien???
    Die kamelenvangers.... Die willen gelijk een mooie meid aan de haak slaan.....
    Het is toch ook overal hetzelfde.... Mannen.....
    Veel plezier. Wij ' reizen' lekker mee! groetjes !!!