Stad van de duizenden lichtjes - Reisverslag uit Benares, India van adri stuurman - WaarBenJij.nu Stad van de duizenden lichtjes - Reisverslag uit Benares, India van adri stuurman - WaarBenJij.nu

Stad van de duizenden lichtjes

Door: Adri

Blijf op de hoogte en volg adri

10 November 2014 | India, Benares

Varanasi is de laatste stad die we bezoeken in India. De reis gaat dan verder naar Nepal. Varanasi moet je echt een keer in je leven hebben bezocht. Dat zeggen niet alleen de toeristen die er komen, maar ook alle Hindoes.

Varanasi ligt aan de heilige rivier de Ganges. De hindoe mensen geloven dat de rivier vanuit de hemel ontspringt en dat maakt de rivier heilig. Dat is wetenschappelijk bewezen volgens de Indiase gids!

Langs de rivier gebeurt er van alles. Er zijn vele gaths (trappen) waarvan rituele baden worden genomen, kleding gewassen, de afwas gedaan en je kan er ook je behoefte in doen. De hindoes drinken ook het water uit de rivier EN WORDEN NIET ZIEK! Ook de as van de crematies wordt verstrooid in de rivier. Er zijn twee crematieplaatsen langs de rivier. Een overledene moet binnen 24 uur worden gecremeerd. Dit heeft niet zozeer met het geloof te maken, wel met de temperatuur. De overledene wordt thuis gebalsemd en verzorgd, daarna naar de rivier gedragen door een viertal mannen. Het lichaam wordt twee maal onder gedompeld in de Ganges. Op het lichaam wordt het hout neegelegd en daarna wordt het vuur aangestoken door de oudste zoon. Vrouwen mogen er niet bij aanwezig zijn. Zij zijn te emotioneel en dat zou belemmerend werken voor de ziel van de overledenen. De ziel moet vrij zijn om te kunnen gaan. Voor de hindoe betekent de crematie aan de Ganges en de verstrooing van het as, het einde van de reincarnatie. Heiligmannen worden niet gecremeerd, maar met een steen om de nek de Ganges ingevaren, zo ook mensen met een ziekte, zwangere vrouwen en kinderen.

Als wij aankomen zijn de voorbereidingen voor het festival in volle gang. Ja, we maken nog een festival mee! Het Dev Diwali festival vindt plaats bij volle maan. Langs de gaths worden overal olielampjes geplaatst en 's avonds aangestoken. Wij kijken vanaf de rivier naar al de mooie verlichting. Het is bijzonder druk. Er breekt lichte paniek uit als er een koe tussen de duizenden mensen zich een weg baant op de trappen. Gelukkig loopt het goed af, maar wij zijn erg blij met de plek op de boot!

• 11 November 2014 - 09:31

Trudi En Dick:

hallo wereldreizigers

wat een indrukken bij zo'n rivier, eigenlijk heel veel leven en dood bij elkaar moet ook op jullie indruk gemaakt hebben.
    wij hadden hier een feestje ja Jonas heeft zijn a diploma gehaald dus appeltaart!
    Afgelopen zondag een heerlijke heb ik Oma, een heerlijke strandwandeling met Miranda Bram Vigo en Jonas,gemaakt, heel veel honden gezien en geaaid door de zee en zand en duinen gestruind en heel veel stenen en schelpen in mijn jaszakken gestopt. Spannender kan ik het niet maken maar ook dit is genieten.
    tot de volgende brief ben nieuwsgierig!