Stoepa's en middeleeuwse steden. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van adri stuurman - WaarBenJij.nu Stoepa's en middeleeuwse steden. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van adri stuurman - WaarBenJij.nu

Stoepa's en middeleeuwse steden.

Door: Adri

Blijf op de hoogte en volg adri

17 November 2014 | Nepal, Kathmandu

De laatste stad die we bezoeken. Jammer want dat betekent dat de reis er bijna op zit.
De temperatuur is hier een stuk lager. Katmandu ligt op een hoogte van 1400meter. Overdag is het ongeveer 23 graden en snachts rond de 10 graden.
Katmandu ligt is een vallei, een komvormige, waardoor er veel smog blijft hangen.
We bezoeken de high lights, Durbar Square, de oude monumentale stad. De gebouwen hebben een totaal andere bouwstijl. In een van die gebouwen woont Kumari, de levende godin. De godin wordt gekozen op een leeftijd van 3-4 jaar. Ze komt uit een bepaalde kaste, heeft een lichaam zonder mankementen en een horoscoop die aan bepaalde eisen voldoet. Ze krijgt prive ondewijs en mag verder niet deelnemen aan het maatschappelijk leven. Als het meisje gaat menstrueren mag ze geen godin meer zijn. De kumari laat zich af en toe zien, dat geluk hebben we die dag niet.
Pashupatinath is de crematie plaats en tempel complex. Er is een totaal andere uitstraling dan in Varanasi. Hier zijn plateaus gemaakt langs de rivier. Komt wat killer over. Bij een gedeelte van de ceremonie mogen hier wel vrouwen bij zijn, maar bij het aansteken van het vuur niet . Bij deze plaats staat het symbool van vruchtbaarheid in elke kleine tempel. De grote tempel is verboden voor toeristen!
De grootste stoepa staat in Katmandu. Te groot om te beschrijven ! Een foto zegt ws meer. Het is er een gezellige sfeer, rondom zijn souvenierswinkeltjes en restaurantjes.
Svayambhunath, of ook wel de apentempel. Je vergeet dat je voor de tempel komt want die apen zijn zo leuk! Het zijn er ook wel heel veel!
We maken een wandeling in de omgeving van Katmandu. We lopen door de rijstvelden war de oogst in volle gang is. Er is veel bedrijvigheid onderweg. Er wordt heel veel afgesjouwd. Er worden stenen, hout etc allemaal op de rug gedragen. Het materiaal gaat in een mand en met een band om het hoofd en mand wordt alles versjouwd. De maïskolven hangen te drogen en de kippen en geiten lopen wat rond. Je waant je echt in de middeleeuwen. De wandeling eindigt bij een klooster, hoog op de berg. We maken nog een dienst mee met zang en muziek. Bij het klooster is een stoepa, met de groep hangen we gebedsvlaggetjes op en nu maar hopen dat onze wensen uitkomen!
Bhaktapur is een van de koningssteden. De stad lijkt middeleeuws. We zien een pottenbakker, bezoeken een papier fabriek, en zien veel mooie gebouwen. Allemaal met prachtig houtsnijwerk.
Voor het afscheidsdiner met de reisleider hebben we een liedje ingestudeerd en hij kreeg een luid applaus!

• 17 November 2014 - 11:51

John:

10.30 uur Inmiddels zijn ze vertrokken uit Kathmandu naar Istanbul. Vijf uur vertraging en daardoor wordt de aansluitende vlucht naar Amsterdam gemist. De groep is omgeboekt naar een latere vlucht, die rond 22 uur verwacht wordt op Schiphol. Dan maar hopen dat de spits inmiddels is afgelopen. ;)

• 17 November 2014 - 17:32

Joke Bijl:

Begrijp dat je nu onderweg naar huis bent.
    Goede reis en welkom thuis.
    ben benieuwd naar je foto;s
    groetjes Joke