Gele en blauwe stad - Reisverslag uit Bīkāner, India van adri stuurman - WaarBenJij.nu Gele en blauwe stad - Reisverslag uit Bīkāner, India van adri stuurman - WaarBenJij.nu

Gele en blauwe stad

Door: Adri

Blijf op de hoogte en volg adri

27 Oktober 2014 | India, Bīkāner

De Belgische Koning Aap heeft tegelijkertijd dezelfde reis. We komen hen dan ook regelmatig tegen. Onze zuiderburen kregen echter pech met de bus, middenin de woestijn. Zoals het hoort help je je buren toch! We reisden verder met acht belgen meer naar Jaisalmer!
Jaisalmer is een stad middenin de woestijn. De stad is ontstaan in de tijd van de karavaanroute. Tijdens het regiem van de Engelsen nam de handel sterk af. De Engelsen legden de al eerder genoemde spoorlijn aan en de haven van Bombay kwam tot ontwikkeling. De stad is net een openluchtmuseum. Schitterende huizen en haveli's, gebouwd van geel zandsteen en heel mooi bewerkt. Het lijkt net houtsnijwerk. Er is een groot fort met verschillende Jain tempels. Vanwege een grote schoonmaak was het drie dagen dicht voor toeristen. Of er methodische wordt gewerkt..... ik weet het niet.
De oude stad met de smalle straatjes, de koeien, geiten, varkens en zelfs kippen maken er een sfeervolle plaats van.

De reis naar Jodhpur is 286 km over een goede weg. Jodhpur wordt ook wel de blauwe stad genoemd. De kleur geeft de afkomst van een bepaalde hogere kaste, brahmaan, weer. Tegenwoordig mag iedereen de blauwe kleur gebruiken. Het grote Meherangfort vereren wij met een bezoek. Het fort heeft zeven poorten. De poorten waren voorzien van stalenpunten tegen aanvallen van olifanten.
Vanaf het fort heb je een schitterend uitzicht over de stad en omgeving.
Het oude centrum is gezellig druk. Op de markt is van alles te koop met spullen die je niet nodig hebt!
Er is veel kleding, groente, fruit en kruiden. Kinderen, drie meisjes, willen graag een pen of geld. We besluiten wat pinda's voor ze te kopen. Dat vonden ze maar wat lekker!
Het hotel waar we logeren heeft een schitterende binnentuin en een zwembad.
Morgen reizen we verder naar Udaipur. Niet uitslapen, 6.45 ontbijt!

• 28 Oktober 2014 - 20:44

Joke Bijl:

Geniet van jullie reis. Leuk om de verhalen te lezen. Ben benieuwd naar de rest van de foto;s Die met dat busje tegen de blauwe muur is prachtig!
    groetjes Joke

• 29 Oktober 2014 - 10:54

Saskia:

Hoi Adri,

Heel leuk om je te kunnen volgen.
    Wat een opeenstapeling van huizen op foto 1.
    Dan toch liever "wonen aan de kreek" !!
    Geniet ervan!

Groet,