Kamelenfestival - Reisverslag uit Pushkar, India van adri stuurman - WaarBenJij.nu Kamelenfestival - Reisverslag uit Pushkar, India van adri stuurman - WaarBenJij.nu

Kamelenfestival

Door: Adri

Blijf op de hoogte en volg adri

04 November 2014 | India, Pushkar

Pushkar is een kleine plaats, 20.000-25.000 inwoners. Puskar ligt aan een heilig meer, aan de rand van de Thar woestijn. Er komen hier veel pelgrims. Eenmaal per jaar is er een 7 dagen durend kamelen festival. Duizenden kamelen worden mooi opgetuigd en er wordt gehandeld. We maakten de opening van het festival mee. Vlag hijsen, zonder de scouting! Een toespraak van een gemeente raadslid, maar dat verstonden we niet zo goed. Er was een dansuitvoering door schoolkinderen, allemaal prachtig gekleed en een perfect optreden. Het festival vindt plaats in een groot stadion met zand op de grond. Er gebeuren de hele dag diverse optredens, cobra slangen, fluitisten, dansgroepen etc. Na de officiele opening moesten we echt even zoeken naar de kamelen. We dachten echt op de paardemarkt te zijn aangekomen! Er zijn ook honderden paarden die mee doen met het festival, maar duizenden kamelen keken uit naar onze komst! Er was teveel om op te noemen. Monique kon ik wel verkopen voor een aantal kamelen! Een ontmoeting met een kamelenhandelaar was erg leuk. We maakten een foto serie met deze man en nog een maar andere handelaren. De meeste mensen willen roepies zien als ze op de foto gaan. Deze echter weigerde dit en we werden zelfs uitgenodigd op de thee!
Natuurlijk hebben we ook op een kameel gezeten, een tocht van twee uur. Monique ging zonder begeleider! Nou en dat kan ze goed hoor! De tocht ging over het festival terrein waar verschillende activiteiten waren. Het paardendansen was erg spectaculair. De paarden dansen op de achterbenen in een hoog tempo.

Er is in deze plaats ook een Brama tempel, er zijn er drie van in India. Brama is de belangrijkste hindoe god.
Bijzonder was ie echter niet.
Er wordt vooral geprobeerd je veel geld afhandig te maken. Iedereen geeft zich uit voor heiligman en wil een ceremonie met je doen. Zo ook bij het heilig meer. Wij besloten geen ceremonie te doen , alleen even kijken bij de gaths. Nou dat hebben we geweten! We werden letterlijk weggestuurd op een agressieve manier. Alleen als we betaalden mochten we er komen (al is het gewoon openbaar gebied). We zijn maar gaan shoppen.

• 04 November 2014 - 09:21

Trudi En Dick:

Hallo Adri en Monique
    wat leuk om te lezen wat jullie samen allemaal beleven. is nu al een reis om nooit te vergeten,geniet van elkaar en van alles wat je beleeft , wij genieten met jullie mee.

• 04 November 2014 - 09:54

John:

Oei, was ik bijna een lading kamelen rijker in plaats van een vrouw en dochter. In Arabië bieden ze toch Mercedissen? Maar ook daarvoor zou ik ze niet ruilen hoor.
    Uit de andere contacten begrijp ik dat India sterk veranderd is ten opzichte van onze eerste reis., maar ja 17 jaar .....

• 04 November 2014 - 12:09

Cor Vermoen:

Hallo India,

Wij reizen met jullie mee en ik krijg toch wel kriebels. Toen ik dat tegen Els zei bleek zij die kriebels ook te hebben, dus wie weet........................ Jaren geleden werd in een cabaretvoorstelling van "De Ploeg" Map door Pap en zonen voor 3 Mercedissen verkocht, dus John kijk maar uit wat je te weeg brengt.

Lekker blijven genieten zo samen.

Nog veel reisplezier van Els en Cor

• 04 November 2014 - 14:31

John:

Blijf ik met de vraag zitten wat er nu leuker en voordeliger was. Betalen voor de Ghats of shoppen. Ik ga eens op de betaalrekening kijken ;)