Jodhpur-Udaipur - Reisverslag uit Jodhpur, India van adri stuurman - WaarBenJij.nu Jodhpur-Udaipur - Reisverslag uit Jodhpur, India van adri stuurman - WaarBenJij.nu

Jodhpur-Udaipur

Door: Adri

Blijf op de hoogte en volg adri

31 Oktober 2014 | India, Jodhpur

We bezoeken een bijzondere tempel. Het verhaal gaat dat een belangrijk persoon uit het dorp een motorongeluk heeft gehad. Hij was tegen een boom gereden en was op slag dood. De motor werd weggehaald, maar stond de volgende dag weer bij de boom. De motor werd weer weggehaald en nu achter slot gezet. En weer stond de volgende dag de motor bij boom, de motor zou steeds zelf naar de plek van het ongeluk zijn gereden. Op deze plek wordt nu de motor heilig verklaard en is er een tempeltje gemaakt. De motor staat in een glazenhuis en wordt door van velen vereerd. Dit is echt hindoeïsme!

De Jaintempel Chaumukha, in Ranakpur, is een bijzonder mooi tempelcomplex. Deze moet je echt zelf gezien hebben! Het is niet te beschrijven of met foto's over te brengen, maar ik doe een poging.
In de tempel zijn ongeveer 1444 pilaren. Allen zijn schitterend bewerkt, allemaal weer anders. De pilaren zijn van wit marmer. Er zijn 29 zalen met evenveel koepels en zijn aangelegd in verschillende dieptes.
Er zijn vele apen bij het complex, dus oppassen dat je je tas niet kwijt raakt!
Het landschap verandert van woestijn naar meer akkerbouw en even later rijden we in de groene bergen!
Onderweg zien we nog meer apen en een boom vol met grote vleermuizen.
Het hotel waar we overnachten is een haveli, bij de oude stad aan het meer in Udaipur.
Morgen bezoeken we deze stad.

Udaipur heeft meerdere meren in de stad. Ziet er erg romantisch uit. Er is hier in een hotel, Lake Palace hotel, waar een James Bond film is opgenomen. Deze film, Octopussy, is nog dagelijks te zien in de stad.
De stad hebben we op de fiets bezocht, we waren met 5 die de fiets gebruikt hebben. Monique heeft vandaag de taak van reisleider op zich genomen. Ze had een mooie route uitgestippeld. Onze Benti heeft er een concurrent bij! We zagen mooie taferelen bij het meer. Baden, kleding wassen, etc. We fietsen het Fateh Sager Lake rond. We bestelden ergens 4 cola en 1 limon soda, Ze begrepen het helemaal, maar uiteindelijk kwamen er 5 limon soda's! Ze waren erg lekker! We bezochten een tempel en fietsten ook door de oude stad. Daar was het een drukte van jewelste! Alles zoeft langs je heen, veel scooters, rikjas, handkarren, ezels, auto's en dat allemaal door nauwe straatjes. Daarbij moet je nog op de honden en koeien letten! Als laatste bezochten Monique en Bart een dierentuin, moet je niet teveel van voorstellen! Een konijn, parkiet, maar ook een krokodil en een panter. Met de riksja terug naar het hotel (het was al bijna donker aan het worden). De riksja rijders begrepen er niets van, 5 fietsen mee??? Volgens de riksja rijder waren 5 riksja's nodig, volgens ons drie! Kwam allemaal goed! 2 riksja's voor de fietsen en 1 voor ons.

• 31 Oktober 2014 - 19:43

John:

In een nazomerend Nederland is het ook goed toeven. Leuke belevenissen weer en altijd handig zo'n extra reisleider. Veel plezier en nu op naar het oosten zeker.

• 01 November 2014 - 11:54

Joke Bijl:

Bijzonder verhaal van die motor. Geloven ze dat nog echt ook?
    Kun je je niet voorstellen he.
    goede reis weer verder.

• 02 November 2014 - 09:52

Els:

Wat een heerlijke verhalen. Die tempel.... Wauwwww... En die Monique. Ligt er een carrière-switch op de loer? Dan ben ik de eerste die me inschrijf voor een reis.
    Dat riksja verhaal--- plots heb ik een déja-vu ...

• 02 November 2014 - 19:41

Lizette Engels:

Hoi Adri,

wat fijn dat jullie zo'n fijne en mooie vakantie beleven. dank je voor het delen in de verhalen. Jean-Paul en ik hebben vandaag ons golftheorie-examen behaald. het vraagt wel even die inspanning om online toetsjes te doen en de theorie te bestuderen, maar het was ook vooral leuk om te doen. Als je weer terug bent, zeker een afspraak maken hoor om eens samen de baan te lopen. Tot gauw ziens, Lizette

• 04 November 2014 - 09:25

Trudi En Dick:

reactie van ons onder kopje kamelen, groetjes en doe voorzichtig!